انواع سوهان چوب

به طور کلی سوهان ها از ابزار آلات مهم در صنعت به حساب می آیند. از این ابزارآلات برای صاف کردن یک سطح مقعر، بخشش شکل به یک تکه چوب و صاف کردن لبه یک قطعه فلز استفاده می شود. در این مقاله به معرفی انواع سوهان می پردازیم.

سوهان ها انواع مختلفی دارند که هرکدام در صنایع مختلفی کاربرد دارند. شما نمی توانید با خرید یک سوهان تمام نیاز های خود را بر طرف کنید اما با خرید محصول متناسب با شغل خود می توانید تا حد زیادی از نیاز های خود را برطرف کنید. در این مقاله با بررسی کلی سوهان های موجود در بازار، شما را در خرید سوهان مناسب راهنمایی می کنیم.

همانطور که گفتیم برای خرید بهترین سوهان ها نیاز است تا با انواع آن ها آشنا شوید. توجه کنید که اعلب سوهان های نام برده، سوهان چوب هستند و فقط یرای استفاده در صنایع چوبی مناسب میباشند. به طور کلی انواع سوهان عبارت‌اند از:

دو آج تک آج

سوهان های تک آج

در آنها دندانه ها آج در ردیف های موازی با هم قرار گرفته اند و برای ساییدن سطح های نرم و زبر مناسب اند.

سوهان های دو آج

دو ردیف دندانه عمود بر هم دارد که الگوی آن شبیه به لوزی است. این نوع از آج باعث میشود سرعت سوهان زدن حدود دو برابر بیشتر از سوهان تک آج باشد. از این نوع سوهان بیشتر برای سطوح سخت تر استفاده میشود و در صورتی که روی سطوح نرم استفده شود باعث کند شدن دندانه های آن میشود.

انواع سوهان چوب

سوهان مخروطی (مثلثی)

سوهان اره مخروطی انتخاب ایده آلی است، زیرا از کناره های صاف تک برش آن می توان برای تیز کردن تیغه ها استفاده کرد و ماهیت مثلثی سوهان آن را برای اره ایده آل می کند. بسیاری از کارشناسان این ابزار را به عنوان ابزاری مناسب برای تیز کردن توصیه می کند.

سوهان تخت

از این سوهان برای پرداخت و براده برداری از قطعات مسطح استفاده میشود.

سوهان نیمه گرد

سوهان های نیمه گرد محبوب‌ترین نوع سوهان هستند؛ زیرا این محصول ها در بسیاری از صنایع قابل استفاده می باشد. از دو قسمت تشکیل شده است که سمت صاف آن به خوبی از پس کار های یک سوهان دستی بر می آید.

سوهان نیمه گرد برای ایجاد یک شیار منحنی بسیار کاربردی میباشد و از سمت گرد این محصول می توان در لوله کشی، برای براده کردن سطوح مقعر و برای برش شیارهای نیم دایره استفاده کرد.

از این محصول همچنین می توان برای پروژه فلزکاری استفاده کرد. اگر به طور منظم با فلزات سر و کار دارید، احتمالاً متوجه خواهید شد که این تنها فایلی است که به آن نیاز دارید.

سوهان گرد

کاملا استوانه ای شکل است و برای سوهان زدن سطوح دایره ای شکل و صیقل دادن حفره های دایره ای بوجود آمده از دریل کاری، کاربرد دارد.

سوهان ژاپنی

سوهان ژاپنی

تیغه ی این سوهان به شکل خمیده است و برای سوهان کاری داخل سطوح منحنی استفاده میشود.

سوهان مویی

این نوع سوهان بسیار نازک تر از سوهان معمولی است. از سوهان مویی در تمامی اشکال ها میتوان استفاده کرد اما بیشتر برای کار های ظریف و دقیق طراحی شده است.

سوهان سه گوش و چهار گوش

از این سوهان ها برای تیز کردن دندانه تیغه اره و برای فرم دادن به شیار های مثلثی شکل و همچنین شیار هایی که زاویه قائمه دارند، استفاده میشود.

سوهان دنده

سوهان دنده

آج این وسیله به گونه طراحی شده است که کاملا منطبق بر دنده های پیچ باشد. از این سوهان به منظور تمیز کردن و از بین بردن زنگ و… استفاده میشود.

سوهان الماسه

این مدل در شکل های گوناگونی مثل مربع و یا نیم دایره ساخته میشود. سطح سوهان الماسه از ذرات ریز الماس یا تنگستن-کاربید است. از این سوهان برای سوهان کاری بر روی فولاد سخت و یا سطوح بسیار سخت مانند شیشه و سرامیک استفاده میشود.

کاربرد سوهان صنعتی

در بخش های پیشین به معرفی انواع سوهان پرداختیم؛ اما در این بخش قصد داریم تا کاربرد سوهان ها را به طور کلی مورد بررسی قرار بدهیم. به طور کلی از سوهان ها برای تیز کردن، صاف کردن و در بعضی از مواقع بریدن استفاده می شود. این ابزار ها در صنایع مختلفی مانند فلزکاری، جوشکاری، لوله کشی، نجاری و … مورد استفاده قرار میگیرد.

از سوهان ها بر روی چوب و سنگ و جهت برداشتن براده های بزرگتر از مواد، اغلب برای حذف نقاط تیز و همچنین برای گرد کردن و شکل دادن استفاده می شود. به عنوان مثال از سوهان اره برای تیز کردن دندانه های اره استفاده میشود. این نوع سوهان انواع مختلفی دارد و اندازه و تعداد آن ها در انواع مختلف سوهان اره تیز کن با هم تفاوت دارد.

نکات مهم برای استفاده از سوهان 

  • درصورتی که تراشه و یا براده های چوب در بین آج های سوهان گیر کرده باشد، سوهان روی سطح سر میخورد. برای رفع این مشکل باید با استفاده از برس مویی سوهان آن را تمیز کنید.
  • در برخی موارد چوب دارای مواد صمغی و یا روغنی است، برای رفع این مشکل سوهان را داخل آب جوش قرار دهید تا پاک شود، سپس با استفاده از برس مویی همه ذرات را پاک کنید.
  • برای جلوگیری از زنگ زدن سوهان، با استفاده از پارچه آن را به گازوئیل و یا نفت آغشته کنید.
  • حتما در کیف مخصوص نگهداری شود.
  • بر اساس نوع کاری که انجام میدهید، سوهان خود را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *