گازور

مته گازور

مته گازور چیست؟ مته گازور یکی از انواع مته دریل است که به صورت گسترده در صنایع مرتبط با چوب خصوصا کابینت سازی استفاده می شود. با استفاده از این مته ها می توانید سوراخ ها و حفره هایی با سطح مقطع صاف و صیقلی و با قطرهای مورد نیاز ایجاد کنید. مته گازور به منظور  ایجاد سوراخ برای جای لولا یا قفل و همچنین جک کابینت بکار میرود. جدا از این کاربرد از مته گازور بهمراه  مته کاجی و مته خزینه در صنایع چوب و نجاری و مبل سازی استفاده میشود. این مته از دو قسمت ساقه و لبه برشی تشکیل شده است. ساقه قسمتی است که به دریل وصل می شود و لبه برشی نیز حفره را ایجاد می کند.

سوراخ هایی که توسط این مته ایجاد می شود سطحی کاملا صاف و صیقلی دارد. همچنین استفاده از مته گازور بر خلاف مته برگی، به هیچ وجه به سطح چوب آسیبی وارد نخواهد کرد زیرا سرعت ایجاد سوراخ با استفاده از این مته پایین تر از سایر مته ها می باشد. در واقع می توان گفت سرعت پایین سوراخ کاری یکی از مهم ترین معایب این مته ها می باشد زیرا در صورت طولانی شدن سوراخ کاری، مته داغ می شود و احتمال سوختن چوب به وجود می آید.

انواع مته های گازور با قابلیت های مختلف موجود است که با توجه به ویژگی های آن ها می توانید از مناسب ترین مته برای ایجاد حفره های استوانه ای روی چوب، فلز، دیوار و غیره استفاده کنید. با استفاده از این مته می توانید سوراخ هایی با قطر 9 تا 25 سانتی متر ایجاد کنید. از آن جایی که از این مته معمولا برای نصب کردن لولاها در درهای کابینت استفاده می شود به آن مته لولا گازور نیز گفته می شود. برای سفارش این محصول با شماره زیر تماس بگیرید.

خرید مته گازور

در هنگام خرید مته گازور باید به مواردی مانند ابعاد، جنس، برند، کشور سازنده، کیفیت الماسه تیغه و قابلیت هایی مانند قابلیت تنظیم عمق برش، قابلیت سوراخ کاری بر روی انواع چوب غیره توجه داشته باشید.

برای خرید این مته می توانید انواع مختلف آن را در سایت ابزار باما مشاهده کرده و با توجه به کاربرد مورد نظر خود مناسب ترین مته را سفارش دهید.

قیمت مته گازور

قیمت مته گازور به عواملی مانند برند، جنس، کیفیت، اندازه و غیره بستگی دارد. در این سایت می توانید قیمت این مته را مشاهده کرده و خرید خود را به راحتی انجام دهید. فروشگاه ابزار با ما انواع این مته ها را با قیمت مناسبی عرضه کرده است و شما با خرید از این سایت می توانید با پرداخت قیمتی مناسب مته ای اورجینال و با کیفیت تهیه کنید.

بررسی مته گازور ولف

نحوه کار با مته گازور

نحوه کار با مته گازور به این شکل است که باید این مته را روی دریل ستونی نصب کنید زیرا این دریل ها به شما کمک می کنند تا بر روی سطح کار تعادل و تسلط کاملی داشته باشید. بهتر است این مته را روی دریل های دستی و شارژی نصب نکنید زیرا تسلط شما بر سطح کار را کم می کنند و سبب خراب شدن قطعه کار می شوند. زمانی که شما به دریل ستونی فشار لازم را وارد کنید، سوراخ و حفره ایجاد شده روی سطح چوب کیفیت مناسبی خواهد داشت. این مته را باید با سه نظام به دریل متصل کرد تا با گشتاور و نیروی محوری کافی برای ایجاد حفره روی سطح کار بچرخد.

از آن جایی که در مرکز این مته یک زائده وجود دارد، در مرکز حفره ایجاد شده توسط این مته، یک سوراخ ایجاد می شود و وجود این سوراخ به معنای اشتباه بودن نحوه کار با مته گازور نیست. این زائده کمک می کند مته روی قطعه کار کاملا ثابت بماند و کنترل مته را برای شما ساده تر می کند. یکی از مزیت های استفاده از این مته ها این است که می توان از آن ها برای ایجاد سوراخ های متعدد به صورت روی هم استفاده کرد.

تفاوت مته گازور با انواع مته چوب

بسیاری از مته های دیگر مخصوص به چوب میتوانند همین کارایی مته گازور را داشته باشند. پس تفاوت مته گازور با مته برگی و گردبر چوب در چیست؟ جواب این است که مته گازور حفره و سوراخ را تمیز تر و با سطح بسته تر ایجاد میکند. به عنوان مثال مته برگی با سرعت بالایی سوراخکاری را انجام میدهد و براده برداری خشنی دارد. از طرفی مته مارپیچ بزرگترین سایز مته آن 13 میلی متر است و بنابر این نمیتواند سوراخ هایی با قطر های بیشتر از 13 میلی متر ایجاد کند.

گردبر چوب نیز، قابلیت سوراخکاری بصورت ته بسته را ندارد و یک بخشی را از چوب جدا میکند. اینها مواردی هستند که لزوم استفاده از مته گازور را تقویت میبخشند.

در مقاله تفاوت گردبر و مته گازور، تفاوت ها و کارایی هرکدام از این مته ها را بررسی کردیم. پیشنهاد میکنم قبل از انتخاب مته برای سوراخکاری این مقاله را مطالعه کنید.

نحوه تیز کردن مته گازور

انواع سایز مته گازور

از آن جایی که چوب ها دارای ضخامت و جنس های مختلفی هستند برای ایجاد حفره و سوراخ روی آن ها باید از مته هایی با سایزهای مختلف استفاده شود. از جمله سایزهای کاربردی مته گازور می توانیم به سایزهای 80 و 70 و 100 و 35 اشاره کنیم.

یکی از فاکتور‌های مهم در هنگام خرید مته گازور، سایزبندی آن است و این محصول در سایز‌های بسیار کوچک تا بسیار بزرگ تولید و در بازار موجود است. سایزهای مته گازور بر اساس قطر و پهنای کلگی گرد آن مشخص می‌شود و این ابزار کاربردی در سایز 9 میلی متر به بالاتر تولید و عرضه می‌شود. البته بعضی از برندها مته گازور را تا سایز 100 میلی متر نیز تولید می‌کنند.

 

سایزبندی مته گازور

کاربرد مته گازور

پس از دانستن اینکه مته گازور چیست؟ نوبت به بررسی کاربرد‌های این محصول می‌رسد؛ در حالت کلی مته گازور برای هر موقعیتی در ساخت وسایل چوبی و صنعت نجاری کاربرد دارد. برای این‌ کار یک سوراخ توخالی کنترل شده و کاملا دقیق و تمیز با ته بسته نیاز است و انتهای بسته‌ی سوراخ به این معنا است که میزان نفوذ و عمق سوراخ با توجه به نیاز کاربر تنظیم و ایجاد شود، به‌طوری که مصرف کننده خودش تعیین می کند که حفره چه میزان عمیق باشد و مته از طرف دیگر سطح، قطعه کار بیرون بزند یا نزند.

نحوه استفاده از مته گازور به این صورت است که باید با دریل معمولی کار کند؛ اما مناسب‌ترین سیستم برای آن دریل ستونی کارگاهی است. زیرا ثبات چرخش و پیشروی دریل ستونی و نفوذ کنترل شده آن در قطعه سبب می‌شود تا سوراخکاری با مته گازور به سادگی و به بهترین شکل صورت بگیرد. بنابراین مته گازور یک گزینه ایده‌آل برای ساخت سوراخ‌های پخ خورده با لبه تمیز و صاف شده است؛ زیرا حفره‌های ته بسته گرد و تمیز در اکثر کارهای نجاری و چوبی کاربرد دارد. برخی از مهم‌ترین کاربرد‌های مته گازور عبارتند از:

  1. ایجاد سوراخ جای لولا در کابینت‌ها
  2. ایجاد سوراخ گرد در سطح چوب به منظور نگه‌داری پایه‌ها و چارچوب یک قطعه
  3. طراحی حفره‌های زیبایی و نقش و نگار گِرد در مبلمان، میز و…
  4. ایجاد سوراخ‌های ته بسته برای نصب قطعات پنهان شده و مخفی در وسایل چوبی
  5. باز کردن سوراخ برای جای قفل در کشو و لوازم چوبی
  6. ایجاد سوراخ برای فیت کردن و فرو کردن آهنربا، پلاستیک، فلز و… در قطعات چوبی
  7. در آوردن پلاگ و کام برای پنهان کردن پیچ و میخ در وسایل چوبی
  8. ایجاد سوراخ برای اتصال وسایلی همچون اسباب بازی، لوازم مونتاژی
  9. گشاد کردن، صاف کردن و تمیز کردن سوراخ‌های از پیش دریل کاری شده
  • تفاوت مته گازور و مته گردبر

    عنوانمته گازورمته گردبر
    مناسب برایدریل ستونیدریل برقی یا ستونی با قدرت بالا
    دقت برشکاریدقت بالا، بدون پرتی و کاملا تمیزدقت متوسط، پرتی و براده نسبتا زیاد
    سرعت پیشرویمتوسط و کممتوسط
    کاربردهاایجاد سوراخ‌های گرد ولی ته بسته و سطحیایجاد سوراخ‌های سطحی (در حد نمونه برداری)
    سرعت کاری دریلسرعت چرخش متوسطسرعت چرخش بالا
    کاربریکارگاه نجاری، کابینت سازی، ساخت مبلمان و اثاثیه چوبی و…کاربران ماهر و مجرب نجاری، نمونه برداری و…
    مناسب بودن برای چوب و مواد دیگرمناسب برای برش چوب‌های نرم و سخت، حساس، روکش‌دار، MDF و …قابل استفاده برای چوب‌های سخت، ساده و غیر حساس و ترجیحا غیر پلاستیک، PVC

انواع مته گازور

انواع مته گازور

این محصول در حالت کلی انواع خاصی ندارد و در حقیقت تفاوت این محصول در شکل سر این مته‌ها است. مته گازور در نمونه کلاسیک خود شبیه به 2 تیغه و اسکنه تیز و متصل به‌ هم بوده که بر روی یک توپ فولادی توپر و یکپارچه و یا دارای دو قسمت جداگانه ساخته می‌شود. این طراحی نوک تیز از اولین روز تولید این محصول تا به امروز حفظ شده و همه‌ی مته‌های گازور تا حدودی شبیه به هم هستند. در حالت کلی مته گازور بر اساس طراحی سر مته در دو مدل تولید می‌شود که به شرح زیر هستند:

مته گازور تخت

مته گازور صاف یا تخت متشکل از 2 تیغه آج‌دار و تیز است و در مرکز بدون لبه بیرونی و به‌صورت صاف تولید می‌شود. نمونه این نوع محصول در فروشگاه ابزار باما را میتوانید در این صفحه “مته گازور ولف” مشاهده کنید.

مته گازور لبه‌دار

مته‌های گازور لبه‌دار نمونه‌‌ی دیگری از این محصول است که از 2 تیغه‌ ی آج‌دار با لبه‌های بیرونی ساخته شده و این لبه‌ها باعث تسهیل هر چه بهتر براده‌برداری از سطح چوب می‌شوند‌. مته گازور 35 لبه دار ولف یکی از این مته هاست. شما میتوانید برای استعلام قیمت و خرید با شماره های زیر در تماس باشید.

09926282123 📞       02166172800