مته‌ها جزو پرکاربردترین ابزارهای صنعتی هستند که از آنها برای سوراخ کردن سطوح مختلف در عمق، قطر و طول‌های گوناگون استفاده می‌کنند. به دلیل اهمیت بالا و کاربردهای زیاد این تجهیزات، امروزه نمونه‌های مختلفی از مته تولید می‌شوند که مته‌های گرانیت و الماسه را می‌توانیم دو نوع پرکاربرد آنها معرفی کنیم.

شما با اطلاع از فرق مته الماسه و گرانیت می‌توانید بهترین دستگاه را برای کار و نیاز خود خریداری کنید. در نظر بگیرید بر اساس نوع صنعت و تجهیزاتی که قصد سوراخ کاری آنها را دارید باید مته‌هایی با قدرت و کیفیت مناسب تهیه کنید.

فرق مته گرانیت و مته الماسه

تفاوت مته گرانیت و الماس

در مورد فرق مته الماسه و گرانیت باید بگوییم که این دو مدل مته از نظر ظاهری هیچ فرقی با یکدیگر ندارند؛ به عبارتی اصلی‌ترین تفاوت مته گرانیت و الماس در جنس و متریال‌های به کار رفته در تهیه آن است. همچنین مته‌ گرانیت به دلیل استحکام بالاتر و داشتن کاربردهای بیشتر از قیمت بالاتری برخوردار است. در اکثر مواقع مته‌های الماسه عمر و ماندگاری کمتری نسبت به نوع گرانیت داشته و قدرت مته‌های گرانیت بیشتر است.

تفاوت دیگر این دو مته به نوع استفاده آنها مربوط است. در اغلب مواقع از مته‌ الماسه برای مصارف ساختمانی استفاده می‌کنند، در صورتی که مته‌های گرانیت برای انجام کارهای حفاری و سنگین گزینه بهتری هستند. مته‌های الماسه ظرافت کار بیشتری دارند اما معمولاً قدرت و سرعت مته‌های گرانیت نسبت به نوع الماسه بیشتر است.

ویژگیمته گرانیتمته الماسه
جنس نوککاربید تنگستنذرات الماس
سختی مواد قابل سوراخکاریسنگ‌های نرم‌ترسنگ‌های بسیار سخت، بتن، سرامیک، شیشه
عمر مفیدکمتربسیار بالا
قیمتمناسب‌تربالاتر
کاربردهاکارهای ساختمانی سبک، تزیینیکارهای صنعتی سنگین، برش سنگ‌های بزرگ

از مته گرانیت بیشتر برای کارهای ساختمانی و تزئینی مانند نصب شیرآلات روی سنگ، ایجاد سوراخ برای پیچ و مهره در سنگ و… استفاده میشود در حالی که مته الماسه برای کارهای صنعتی و ساختمانی سنگین مانند برش سنگ‌های بزرگ، سوراخکاری در بتن مسلح، ایجاد سوراخ در کاشی و سرامیک بکار میرود.

مزایا و معایب مته گرانیت: قیمت مناسب‌تر نسبت به مته الماسه چسبیده و مناسب برای کارهای سبک‌تر. عمر مفید کمتر نسبت به مته الماسه چسبیده، مناسب برای سنگ‌های نرم‌تر و ممکن است در سنگ‌های سخت‌تر سریع‌تر کند یا بشکند.

مزایا و معایب مته الماسه: عمر مفید بسیار بالا، قدرت برش بسیار زیاد، مناسب برای انواع سنگ‌های سخت و مواد سخت دیگر. قیمت بالاتر نسبت به مته گرانیت، نیاز به تجهیزات خنک‌کننده برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد مته.

مته الماسه چیست؟

اگر می‌خواهید به خوبی فرق مته الماسه و گرانیت را بدانید نیاز است تا با هر کدام از این دو محصول به طور کلی آشنا شوید. مته الماسه یکی از پرکاربردترین انواع مته است که از آن به طور اختصاصی برای سطوح سنگی، شیشه، چینی، دیوار، سرامیک و بتن استفاده می‌کنند. این مته‌ها گزینه خوبی برای سوراخ کردن فلز نیستند، زیرا با این کار نوک مته الماسه ذوب شده و آسیب می‌بیند. این نوع مته‌ها دارای یک سر الماسی شکل هستند که به صورت یک عدد هشتی یا دو عدد هشتی عمود بر هم ایجاد شده است. این تجهیزات از دقت بالایی برخوردار هستند به همین دلیل از آنها برای انجام کارهای ظریف مانند تولید جواهرات استفاده می‌کنند. با کمک مته‌های الماسه می‌توان سوراخ‌هایی به قطر 12 تا 650 میلیمتر ایجاد کرد.

جنس مته‌های الماس از آلیاژی به نام تنگستن کاربید است که سختی آن بالا است؛ به طور تقریبی سختی این آلیاژ 5 برابر بیشتر از فولاد است. این نوع مته‌ها صدای کم، گرد و غبار ناچیز، میزان ضربه صفر و کارکرد قوی دارند؛ به همین دلیل از آنها می‌توان در بیشتر صنایع مخصوصاً صنایعی که به ظریف کاری احتیاج دارند و یا برای سوراخ کردن تجهیزات و سنگ‌های قیمتی استفاده کرد.

بررسی مته گرانیت

برای اینکه بهتر تفاوت مته گرانیت و الماس را متوجه شوید، نیاز است تا در مورد مته گرانیت و ویژگی‌های آن نیز بدانید. به عبارتی بررسی ویژگی و خصوصیات این نوع مته باعث می‌شود تا با فرق مته الماسه و گرانیت بیشتر آشنا شده و در زمان سفارش اینترنتی یا خرید حضوری بتوانید محصول مناسب را انتخاب نمایید. مته گرانیت نیز نوعی مته پرکاربرد است که از آن در حوزه حفاری و ساختمان سازی و یا برای سوراخ کردن انواع سنگ گرانیت، سنگ مرمر و سنگ تراورتن استفاده می‌شود.

مته‌های گرانیت به دلیل قدرت بالایی که دارند، می‌توانند به راحتی در سنگ‌های سخت با ضخامت بالا سوراخ‌های عمیق به وجود بیاورند. این مته‌ها مقاومت زیاد و تحمل بالایی در برابر سایش دارند. این مدل مته نمونه‌های گوناگونی دارد اما در اغلب مواقع نوک و لبه‌های آن را از آلیاژ‌های کبالتی، تیتانیومی و کاربیدی تولید می‌کنند. در برخی از نمونه‌های این مته شیارهایی وجود دارد که برای انتقال گرد و خاک طراحی شده و همین موضوع استفاده از آنها را راحت‌تر و سریع‌تر می‌کند.

جمع بندی

مته‌های الماسه و گرانیت هر کدام ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند که آن‌ها را برای استفاده‌های متفاوت مناسب می‌سازد. مته‌های الماسه به دلیل سختی و دوام بالای الماس، برای حفاری در مواد سخت و مقاوم مانند بتن و سنگ‌های سخت ایده‌آل هستند و می‌توانند دقت و کیفیت بالایی در برش ایجاد کنند. از سوی دیگر، مته‌های گرانیت معمولاً برای کار با سنگ‌های نرم‌تر و مواد ساختمانی دیگر طراحی شده‌اند و به دلیل قیمت پایین‌تر و کارایی مناسبشان در پروژه‌های ساختمانی رایج‌تر هستند. با توجه به تفاوت مته گرانیت و الماس می توانید مناسب ترین نوع را برای کاربرد مورد نظر خود تهیه کنید. انتخاب بین این دو نوع مته بستگی به نوع پروژه، جنس ماده و دقت مورد نیاز در کار دارد و باید با توجه به فرق مته الماسه و گرانیت انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *