در حالت کلی، مته چوب و آهن هر دو جهت انجام فرایند سوراخ‌کاری مورد استفاده قرار می‌گیرند و در انواع مختلفی نیز تولید می‌شوند. اگر به صورت خلاصه بخواهیم به بیان تفاوت مته چوب و آهن بپردازیم باید بگوییم که این تفاوت به جز آلیاژ و متریال سازنده آن‌ها، در قدرت و سرعت کار با آن‌ها نیز می‌باشد.

تفاوت مته چوب و آهن در چیست؟

عدم توجه به تفاوت‌های ظاهری و عملکردی مته های مختلف و استفاده اشتباه از مته آهن آن هم با قطر زیاد بر روی سطوح چوبی، یکی از عواملی است که می‌تواند فاجعه به بار بیاورد و سبب شکستن و خراب شدن چوب شود. قبل از استفاده از مته با استفاده از سه روش می‌توانید مته موجود را شناسایی و نوع آن را تشخیص دهید. این سه روش عبارت‌اند از بررسی تفاوت ظاهری مته چوب و آهن، توجه به مدل نوشته شده روی مته و در نهایت تست نمودن مته روی یک نمونه خیلی کوچک.

یکی از اصلی‌ترین تفاوت های مته چوب و آهن کاربرد آن‌ها می‌باشد. تمامی مته‌های چوبی جهت سوراخ کردن ورقه‌های چوبی ام دی اف، طبیعی و غیره به کار برده می‌شوند و انواع مختلفی از مته‌های آهنی برای سوراخ کردن ورقه‌های فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع مته چوب

همانطور که ذکر کردیم تفاوت مته چوب و آهن به نوع مصرف این ابزارآلات مربوط می‌شود. مته چوبی انوع مختلفی داشته که هر یک از آن‌ها برای مصارف خاصی به کار گرفته می‌شوند. انواع مختلف مته چوبی عبارت‌اند از مته برگی، مته گازور زن، مته‌های چوبی مرکزگرا، مته‌های نمونه‌برداری از درخت و غیره که هر یک دارای کیفیت فوق‌العاده‌ای می‌باشند.

انواع مته چوب

انواع مته آهن

به‌طور کلی مته‌های آهنی را با توجه به جنس آن‌ها دسته‌بندی می‌کنند. هر دسته از این نوع مته با استفاده از آلیاژهای متفاوت و خاصی تولید می‌شود و به همین دلیل نیز هر کدام مصارف به‌خصوصی دارند. مته‌های معمولی، مته‌های آهنی اچ اس اس، مته‌ کبالت، أنواع مختلفی از مته الماس، مته‌های آهنی دیوار، مته‌های آهنی بتن و غیره، انواع مختلفی از مته آهن هستند که جزو پرکاربردترین ابزارآلات صنعتی می‌باشند.

انواع مته آهن

تفاوت ظاهری مته چوب و آهن

از دیگر تفاوت های مته چوب و آهن می‌توانیم به به ویژگی‌ها و مشخصات ظاهری این دو مته اشاره کنیم. هر کدام از این ابزارآلات صنعتی از اجزای مختلفی تشکیل شده‌اند.

  • اولین تفاوت ظاهری آن‌ها این است که در بیشتر أوقات طول مته‌های آهنی به صورت استاندارد است، اما مته‌های چوبی ابعاد مختلفی داشته و این ابعاد لزوما استاندارد نمی‌باشد. همچنین لازم به ذکر است که مته‌های چوبی دارای انواع مختلفی بوده که هر کدام از چند لبه عرضی و لبه‌های اصلی تشکیل می‌شود.
  • یکی از تفاوت‌های اصلی ظاهری مته چوب و مته آهن در شکل هندسی آنها است. تمامی مته‌های چوب در قسمت مرکزی خود دارای یک قسمت به شکل مخروط و کاملا تیز هستند. این شکل به انواع مختلف مته چوب کمک می‌کند تا در زمان انجام عملیات سوراخ کاری و یا حتی برش صفحه‌های چوبی، جسم را کاملا ثابت نگه دارند. شکل تمامی مته‌های آهن نیز به‌صورت یک مته پیچشی می‌باشد که نوک آن دارای شکل مخروطی است.
  • ناگفته نماند که اغلب مته‌های آهن دارای روکشی خارجی می‌باشند، یعنی قسمت خارجی آن‌ها با نوعی فلز بسیار سخت و متراکم پوشانده شده ‌است. علت وجود این پوشش این است که حفاری و ایجاد سوراخ در آهن و یا دیگر فلزات گرمای زیادی را تولید می‌کند. در طرف مقابل حفاری بر روی چوب سبب به‌وجود آمدن گرمای کمتری نسبت به فلز می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *