قلاویز ابزاری است که برای تراش دنده های پیچ بر روی قطعات مختلف مانند آلومینیوم، چدن، سنگ، چوب و پلاستیک مورد استفاده قرار می گیرد. تفاوت قلاویز دستی و ماشینی در سرعت و کارایی آنها است. قلاویز ماشینی از نوع مدرنیته و پیشرفته تر قلاویز دستی می باشد. در هنگام استفاده از مدل دستی، قلاویزکاری در سه مرحله انجام می شود؛ ولی همین عمل در مدل ماشینی در یک مرحله با سرعت بالاتر صورت می گیرد.

از جمله تفاوت های دیگر قلاویز ماشینی با دستی می توان به میزان دقت و فشار وارده به قلاویز در حین کار اشاره کرد. فشار بیش از حد به قلاویز دستی احتمال خرد شدن دنده ها و قلاویز را به همراه خواهد داشت، اما در هنگام استفاده از قلاویز ماشینی به این میزان دقت نیاز نداریم.

تفاوت قلاویز دستی و ماشینی

تفاوت قلاویز ماشینی با دستی

قلاویزهای ماشینی به نسل جدید قلاویز دستی اطلاق می شود که عملکرد بهتری دارند ومهم ترین تفاوت آنها در سرعت براده برداری می باشد. در قلاویز دستی نیرو با دست وارد شده یعنی گشتاور مورد نیاز برای حرکت قلاویز به وسیله نیروی دست تأمین می گردد؛ اما در قلاویز ماشینی، دستگاه وظیفه به حرکت درآوردن آن را بر عهده دارد.

لیست قلاویز های برند کراسمن | CRASMAN

قلاویز دستی

این قلاویزها همان طور که از اسمشان پیداست با نیروی دست کار می کنند که دارای سری سه تایی می باشند، یعنی دارای سه لبه یا شیار برای تراش کاری هستند. قلاویز دستی دارای سه مدل پیش رو، میان رو و پس رو بوده که بیشترین حجم براده برداری توسط این قطعه انجام می شود. با کمک این قلاویز می توان شکل اولیه رزوه ها را ایجاد کرد.

در مرحله بعدی از قلاویز میان رو برای براده برداری استفاده می شود. در این مرحله مقدار زیادی از رزوه ها شکل می گیرند. مرحله آخر استفاده از قلاویز پس رو می باشد تا کار نهایی انجام شده و سوراخ مورد نظر برای بستن پیچ آماده گردد.

قلاویز دستی کراسمن

بیشتر مطالعه کنید: نحوه قلاویز کاری

قلاویز ماشینی

قلاویزهای ماشینی به ماشین مته، تراشکاری یا فرز بسته می شوند، سپس مورد استفاده قرار می گیرند. قلاویزهای ماشینی دارای سری دوتایی و تکی می باشند. این قلاویزها از لحاظ هندسی اشکال خاصی دارند که انتهای آنها چهار گوش بوده و دو طرف آن دارای زبانه ای است که سبب افزایش سرعت کار شده و کیفیت راندمان تولید نیز مطلوب تر خواهد شد.

قلاویزهای ماشینی در دو نوع ساده و مارپیچ وجود دارند که از مدل ساده برای رزوه زنی فلزاتی مانند آهن، استیل بدون آلیاژ یا کم آلیاژ استفاده می کنند و مدل مارپیچ این قلاویزها برای رزوه زنی فلزاتی مانند آلومینیوم و فولاد کاربرد دارند.

قلاویز ماشینی کراسمن عکس

انواع قلاویز

قلاویزها به طور کلی به دو دسته دستی و ماشینی تقسیم بندی می شوند. در قلاویز دستی از نیروی دست برای براده برداری استفاده می شود؛ اما در مدل ماشینی قلایز کاری به صورت اتومات و با سرعت بیشتر صورت می گیرد. قلاویز چپ گرد یکی از دیگر از انواع قلاویز ها است. ابزاری کاربردی و مفید در اغلب صنایع که برای درآوردن پیچ ها و مته های شکسته و یا پیچ هایی که گل آن ها از بین رفته است، استفاده می شود. همان طور که از نام این قلاویز مشخص است، به سمت چپ حرکت می کند. توجه به تفاوت فلاویز دستی و ماشینی می تواند به انتخاب مناسب ترین مدل کمک زیادی کند.

جمع بندی

مهمترین تفاوت قلاویز دستی و ماشینی، بالا بودن سرعت مدل های ماشینی می باشد؛ زیرا در این نوع دیگر به تعویض قلاویز در سه مرحله نیاز نبوده و براده بری در یک مرحله انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *