دسته‌بندی نشده

تفاوت دنباله گردبر و گردبر متغیر

تفاوت دنباله گردبر و گردبر متغیر

تفاوت دنباله گردبر و گردبر متغیر چیست؟ گردبر از جمله ابزار های قابل استفاده ضمن سوراخ کاری می باشد که توانایی سوراخکاری بزرگ بر روی انواع مختلف مواد را دارد. گردبر ها اکثرا از پیش مته یا همان مته گردبر هستند. در زمان کار کردن با گردبر در آغاز سوراخی به وسیله مته گردبر به وجود می اید، که موجب تثبیت ابزار می گردد و از لیز خوردن آن بر روی سطح مورد نظر جلوگیری می کند.

گردبرها به علاوه کاربرد گفته شده منظور همان سوراخکاری برای نصب کردن و اتصالات و رابط لوله روی تانکر پلاستیکی و همچنین وان های شیلات استفاده های بسیار در سایر صنایع از جمله صنایع چوب و mdf و البته صنایع شیشه و فلز را نیز دارا می باشند. اما از انجایی که ما چندین نوع گردبر داریم، باید به بررسی تفاوت آنها پرداخت، هر یک ویژگی خاص خود را دارند. در این مقاله به بررسی تفاوت میان دنباله گردبر و گردبر متغیر خواهیم پرداخت.

معرفی انواع گردبر

همانطور که گفته شد گردبرها انواع گوناگونی دارند و همانند هر قطعه دیگری با کیفیت و بی کیفیت و در انواع کشورهای مختلف عرضه می شوند. بهترین گردبرها از نظر برخی از افراد, ست یا دست گردبر می باشد، که قابلیت سوراخکاری بر روی مواد مختلف را ایجاد می کند. گرد بر متغیر سایز ۱۲۰-۳۰ با توجه به خط کشی که میان مته و تیغه های برش دارا است میتوان به آسانی اندازه مورد نظر برای برش کار را مشخص نمود.

گرد بر متغیر در دو سایز گوناگون ۳۰ تا ۲۰۰ و همچنین ۳۰ تا ۱۲۰ وجود دارد. در حالت کلی گردبر برای به وجود اوردن حفره(سوراخ) بر روی انواع فلزات همچون آهن و انواع ورق مناسب است. گردبر ابزاری بسیار حرفه ای می باشد که در هنگام استفاده از آن باید حتما موارد ایمنی را رعایت کرد. از جمله دیگر انواع گردبر می توان به گرد بر آهن نیز اشاره نمود. گرد بر آهن با لبه‌های اره‌ای ضمن ایجاد سوراخ‌های بزرگ‌تر (مثلا نصب سخت‌افزارهای درب یا مسیر رد کردن سیم‌ها) طراحی گشته است. این گردبر آهن قادر است حجم بسیاری از گرد و خاک را تولید نماید. به همین علت حفره‌ای در کناره‌ی این مته قرار گرفته تا بتوانید آنها را خارج نمایید.

گردبر پرگاری چیست؟

از جمله پر کاردترین ابزارآلات در صنعت نجاری گردبر متغیر یا همان پرگاری است، این نوع از گردبر مناسب برای سوراخکاری و به وجود اوردن برش دایره ای بر روی سطوح گچ، نئوپان، ام دی اف و همچنین چوب هایی با الیاف نرم است.

نحوه ی کار گردبر متغیر به چه صورت می باشد؟

مته گردبر را میتوانیم بر روی دریل نصب کنیم و با استفاده از آن برش های دایره ای مختلف به قطر 3 الی 12 سانتیمتر بر روی چوب ، ام دی اف ، گچ و غیره فراهم نماییم. گردبر پرگاری به واسطه آلن قطر سوراخ موردنظر را مشخص کرده و توسط مته گردبر که در مرکز کار قرار خواهد گرفت و دو بازو که سر آن دارای الماس است سوراخ ایجاد می کند و در نتیجه میتوانیم سطح مورد نظر را به شکل دایره ای برش دهیم. اما حالا که یک سری توضیحات درباره گردبر و گردبر متغیر داشتیم، چه تفاوتی میان آنها می تواند باشد؟ از جمله تفاوت های آنها می توان به این اشاره کرد که در مته گردبر متغیر سطح مورد نظر را می توانیم به شکل دایره ای برش دهیم.

برای استفاده بهینه گردبر چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

 1. یکی از اولین مواردی که باید به آن توجه گردد، این است که در هنگام سورراخکاری فشار سبکی را وارد نمایید.

2.همیشه از تمیز و تیز بودن دندانه ها مطمعن باشید.

3. در زمان سوراخکاری استفاده از مایع روان کننده و همچنین خنک کننده توصیه می گردد در شرایط نبودن مایع روان کننده بهتر می باشد پس از هر سی ثانیه استفاده، مدت زمان کوتاهی برای خنک شدن لحاظ شود

4. در زمان خریداری آن سعی کنید با معیارسنجش جنس سطحی که قرار است برای آن سوراخکاری صورت گیرد، ابزار مناسب خود رو برگزینید.

5. به صورت کلی در هنگام استفاده از گردبر سعی نمایید با سرعتی کم نسبت به سوراخکاری اقدام کنید. در زمان استفاده کردن از گردبر حتما برخی از موارد ایمنی که شامل پوشش دستکش و پوشش عینک می شود را رعایت کنید.

امیدواریم تا این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

abzar-bama.ir

10:09 AM



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *